יום שלישי, 13 באוגוסט 2013

דיאטת אטקינס - יתרונות וחסרונות

דיאטת אטקינס היא הדיאטה הכי מפורסמת מבין דיאטות דלות פחמימות. הדיאטה הוכשרה על ידי ד"ר רוברט אטקינס בשנות ה -1960 והגיע לשיאו כעבור שלושה עשורים. פוסט יכסה את יתרונתיה וחסרונותיה של גישה תזונתית זה. כמוכן אנסה לתת מבט רחב יותר.
 
יתרונות של תכנית תזונתית זו הם ברורים למדי. היא משיגה את המטרה העיקרית, שהיא כמובן לרזות ע"י הורדת אחוזי שומן. מחקרים מבוקרים שונים (לדוגמה: ד"ר Vilhjalmur Stefansson: "שימוש בתכנית תזונתית של האסקימואים" או "Low-Carbohydrate-Diet Score and the Risk of Coronary Heart Disease in Women" שנכתב על ידי  L. Halton, C. Willett ומאמרים אחרים) תומכים בזה. יתרה על כן, ישנם גורמים חיוביים נוספים. כך למשל מחקר שבוצע על ידי Weight and Eating Disorders Program באוניברסיטת פנסילבניה (מאי 2003) הראה כי דיאטת אטקינס העלתה רמת ה-HDL (כולסטרול "טוב") בממוצע ב-11% והפחיתה את כמות הטריגליצרידים בדם ב -17%.

ישנם שני חסרונות עיקריים:
  • ניתוח שנערך על ידי מגזין פורבס מצא כי דיאטת אטקינס היא אחד מחמש תוכניות דיאטה היקרות ביותר מתוך הדיאטות שפורבס ניתח.
  • דיאטה זו עוררה מחלוקות בקהילת הרופאים, ועדיין, אין הסכמה כללית על היעילות והבטיחות של הדיאטה. נכון לעכשיו, רוב הקהילה הרפואית מתנגדת לסוג דיאטות אלו (דיאטה דלת פחמימות) עקב השפעתם על הבריאות לטווח הארוך. הסיבה לכך היא פשוטה למדי. כאשר גוף אדם אינו מקבל מספיק פחמימות, הוא מתחיל לחפש מקורות אנרגיה אחרים (gluconeogenesis). הבעיה היא התהליך שתהליך הפקת אנרגיה מהחלבונים משאיר "שאריות" (רדיקלים חופשיים) במערכת הלב וכלי הדם. ה-"שאריות" מגדילות את הסיכויים לבעיות הקשורות ללב (כמו: התקף לב).
אישית, הייתי ממליץ על אותם הנחיות שמשרדי הבריאות בעולם ממליצים. הנחיות אלו מבוססות על שנים של מחקר תזונתי. בקווים כלליים: מחצית מצריכת הקלוריות היומית שלנו אידאלית צריכה להגיע מפחמימות. פחמימות מכילות ויטמינים ומינרלים חיוניים, נוגדי חמצון וסיבים תזונתיים - כל אלה עשויים לסייע במניעת מחלות לב וסוגים מסוימים של סרטן.

אומרים שאנשים פוחדים מהלא נודע. זה בדיוק המקרה. תוצאותיה של דיאטת אטקינס לא ידועות. בריאות היא אחד הדברים החשובים ביותר, ובכל זאת אנשים מוכנים לקחת סיכונים. לפני יישום כל דיאטה או גישה תזונתית, יש לשקול את הסיכונים והאם את/ה מוכן לקחת אותם.

אין תגובות: